pokemonPokemon

Citymarketing en Pokémon, handig gebruikmaken van een hype

Citymarketing en hypes?  Van de week werd ik opgebeld door een journalist van het AD Rotterdam. ‘Of ik al gehoord had van de citymarketeer van Oud-Beijerland die zijn gemeente in de schijnwerpers zetten door Pokémon-gamers te lokken?’ Nee, dat had ik niet. ‘En wat vond ik daar van?’ (lees hier het artikel: Citymarketing & Pokemon 1 & CP 2).

Simpelweg: subliem. Ben nou eerlijk: wie kent Oud-Beijerland? Ik niet. Ben er nog nooit geweest. Wist zelfs niet waar het lag. Als citymarketeer – het woord impliceert toch echt een stad en niet een grote gemeente – ken je niet het hele land. Dat wil je wel maar is gewoon onmogelijk. Oud-Bijerland is dus nieuw voor mij. En niet alleen voor mij, maar voor veel jonge en oudere landgenoten. Die hebben door de Pokémon-actie kennis gemaakt met Oud-Bijerland en de gemeente bezocht. Zelf heb ik opgezocht waar het ligt en wat het kenmerkt. Winst voor een gemeente die zichzelf wil profileren.

Marketing en hypes

De Pokémon-actie van de centrum manager van de gemeente geeft aan dat slim inspelen op hype loont. Veel organisaties maken gebruik van hype of creëren hype. En dat legt ze geen windeieren. Recent was daar in het nieuws de Ice Bucket Challenge: door de wereldwijde hype werd in korte tijd veel geld opgehaald want ten goede kwam aan onderzoek naar deze vreselijke ziekte. Natuurlijk zijn er altijd mensen die hier weer kritiek op hebben en alles negatief weten te becommentariëren maar laten we die eens negeren. Het feit dat er twee genen ontdekt zijn die deze ziekte veroorzaken is een eerste stap in de goede richting naar de kans op een remedie.

Van een heel andere orde van grootte zijn de bekende moestuintjes van s’land grootgrutter. In een tijd met talloze grote vraagstukken over overgewicht of erger nog obesitas, duurzaamheid en het milieu, voedselproductie e.d. zijn daar ineens de potjes met zaadjes om zelf groenten te kweken. Klik momenteel het woord moestuintje in en een oneindig aantal pagina’s noemt op over moestuintjes, de grootgrutter, ruilacties, kweektips en recepten. Voor die laatste heb je natuurlijk meer nodig dan alleen de gekweekte groenten en je raadt het al… daarvoor moet je naar de supermarkt.

Kortom: het gebruik maken van hypes in marketing loont vaak.

Drie tips om daar handig gebruik van te maken:

  1. Zorg dat je de eerste bent die de hype omarmt

  2. Maak gebruik van social media want de hype kan zo weer voorbij zijn

  3. Ben voorbereid en probeer de hype naar een trend om te buigen?

Ik ben wel benieuwd wat Oud-Bijerland te bieden heeft na de Pokémon-hype. Wellicht hebben ze iets leuks bedacht?

 

Comments are closed.