Angklung Performanz

Wat in 15 jaar veranderde

In 2002 was ik op vakantie in Indonesie. Rondtrekken op Java, Bali,Lombok en Flores. Jakarta had toen zo rond de 11/12 miljoen inwoners. Inmiddels heeft het er ruim 17 miljoen. Althans dat zijn de officiële cijfers, waarschijnlijk ligt het echte aantal aanzienlijk hoger. Ik herinner me nog de drukte in de stad. En vooral de viezigheid. Die viezigheid was iets ‘eigens’ want eigenlijk zag je dat overal in Indonesie. Dat gecombineerd met warmte maakte dat het tegenkomen van ratten en kakkerlakken eerder regel dan uitzondering was.

Nu 15 jaar later ben ik in Bandung. Niet te vergelijken met Jakarta want slechts 2 miljoen bewoners. Officieel dan. Een ander belangrijk verschil, Bandung is hoog gelegen waardoor heel wat minder warm is. Hoe dan ook ik vond het er erg schoon. Dit geheel tot verwondering van een van mijn gastheren. Begrijpelijk, de wijken waar hij woont en werkt behoren beide tot de up-scale gebieden van Bandung dus daar kon hij het zich van voorstellen dat ik ze schoon vond. Maar van wat wij de binnenstad zouden noemen daar kon hij zich dat niet van voorstellen. Toch was het ook daar schoon ten opzichte van wat ik me van de eerste keer herinnerde. Positief dus. Geen rotzooi op de grond waardoor het in ieder geval proper lijkt.

Is elke verandering positief?

Behalve een schonere aanblik, viel er op eetgebied ook het een en ander op. Vanzelfsprekend zijn er nog steeds stalletjes met streetfood. Daar staat het land bekend om. Het zijn er echter veel minder dan voorheen. In de plaats daarvoor zijn talloze trendy cafe’s gekomen met de meest fantastische koffies, latte’s en cakes en andere lekkernijen. Ook de fastfood ketens hebben zich hier inmiddels gevestigd. Naast de bekende Amerikaanse bedrijven zijn er ook Japanse en Koreaanse equivalenten te vinden. Geen gebrek aan keuze.

obesity in asia

De overdaad aan keuze zie je ook terug in een verandering die minder positief is. Het aantal mensen, en zeker ook jeugd, met overgewicht groeit. Waren er 15 jaar geleden waarschijnlijk ook wel wat forse mensen te zien, nu was het aantal naar obesitas neigende mensen aanzienlijk in het straatbeeld. Het deed me denken aan de ontwikkelingen in Thailand. Tussen 2004 en 2011 ben ik meermaals langere tijd in Chiang Mai geweest. Daar zag je een vergelijkbare ontwikkeling zowel op het gebeid van de trendy cafés als de lichaamsomvang.

Dichtslibben

Niet alleen slibben de bewoners dicht, blijkbaar is een teken van vooruitgang ook het dichtslibben van de wegen. Waar in ontwikkelende landen – of laten we het houden op steden – mensen zich zo’n 15 a 20 jaar geleden te voet, op ezels, kamelen of fietsen al dan  niet met karren voortbewogen, is het straatbeeld intraffic jam in Bandung
een ontwikkelende stad een heel andere: er is een explosie aan scooters, brommers en auto’s waar te nemen. Dat is ook zo in Bandung. Om van de ene naar de andere kant van de stad te komen, ben je lang, heel lang onderweg. Niet omdat de afstand zo groot is. Nee, het ligt aan de stortvloed van gemotoriseerd vervoer die een stijgende welvaart klaarblijkelijk met zich meebrengt. Het wegennet is er niet op berekend. Noch zijn de infrastructurele ontwikkelingen dusdanig dat ze een dermate ontwikkeling zo snel kunnen volgen. Althans niet in steden als Bandung. om van de ene naar de andere kant van de stad te komen, ben je lang, heel lang onderweg. Niet omdat de afstand zo groot is. Integendeel, het ligt aan de stortvloed van gemotoriseerd vervoer die een stijgende welvaart klaarblijkelijk met zich meebrengt. et wegennet is daar niet op berekend. Noch zijn de infrastructurele ontwikkelingen dusdanig dat ze een dermate ontwikkeling kunne bijhouden. Althans niet in steden als Bandung. Hetzelfde is ook zichtbaar in als Addis Abeba, Marrakesh, Chiang Mai en New Dehli om maar eens wat steden te noemen waar een vergelijkbaar fenomeen heb gezien. Overigens niet alleen het dichtslibben van het verkeer, ook het dichtslibben van de mens. Misschien met uitzondering in Ethiopië waar de bevolking van nature erg slank is, maar wellicht is dit ook een kwestie van tijd voordat dit welvaartselement toeslaat?

 

Comments are closed.