Stad, Noord, Economie en Wellness

                                                                                                                                                                                                                                             Stad, Noord, Economie en WellnessGadet, J., & Lombarts, A. (2008). Stad, Noord, Economie en Wellness. Een eerste analyse van de mogelijkheden voor wellnessontwikkeling in Amsterdam-Noord.

Toelichting

Algemeen

Er is een groeimarkt voor wellness in Nederland. Die groeimarkt vloeit voort uit ruimere bestedingsmogelijkheden plus de toegenomen aandacht voor de eigen gezondheid. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders bezoeken jaarlijks een wellness voorziening.

Wellness is een groeiende en zich verbredende markt! Hoog opgeleiden zijn oververtegenwoordigd, jongeren waarderen de consumptieve variant, ouderen geven de voorkeur geven aan niche markten, meer mannen weten de weg naar de sauna te vinden.

Voor Amsterdam (+ regio) geldt de groeipotentie nog sterker. Hoog opgeleiden en jongeren zijn hier oververtegenwoordigd.

Wellness voorzieningen zijn ontmoetingsplekken bij uitstek. In een kenniseconomie (waarvan Amsterdam het hart is), die draait op face to face contacten, zijn wellness voorzieningen gewild.

De wellnessmarkt is een innovatieve markt, steeds op zoek naar concurrerende arrangementen. Productmarktcombinaties met sport (tennis of basketbal) lijken weinig kansrijk. Maar combinaties met gezondheid en food and beverage zijn noodzakelijk.

Andere belangrijke locatie-eisen zijn de goede bereikbaarheid per auto, maar vooral de mogelijkheid tot de ontwikkeling van buitenruimte (ligweides, buitenbad).

Download hier de publicatie: Stad,Noord, Economie en Wellness